• “Todavía hay gente que cree en la gente”. Unes paraules de comiat de Paco Porras, psiquiatra i col·laborador a la Fundació Acollida i Esperança

    24/03/2021

    El Dr. Paco Porras a prop del Centre de Salut Mental de Nou Barris on treballa.

     

    El Dr. Paco Porras ha col·laborat amb Acollida i Esperança des dels inicis fent seguiment psiquiàtric de les persones acompanyades. Ara, i coincidint amb la seva propera jubilació, s’acomiada de nosaltres. Hem quedat amb ell perquè ens expliqui com ha viscut aquests anys dels quals destaca sobretot la importància del factor humà. Per cert, hem quedat el dia de Sant Josep i diu que “No es casualidad: ¡José, el padre Costa, está en todos los ‘fregaos’ y no se pierde una!”

    “Fue el Padre Costa quien buscaba para la Fundación un médico psiquiatra y preguntaba y preguntaba. Y Mosén Viñas le contestó que conocía a dos que fueron alumnos suyos: el Dr. Alfonso Rodríguez y el Dr. Paco Porras. ¿Y quién se podía negar a los deseos del Padre Costa?”. Així és com ens explica Paco Porras com va començar a col·laborar com a voluntari amb el centre d’acollida Can Banús.

    “Los principios fueron duros, sobre todo porque no había un tratamiento eficaz para el VIH y muchas veces lo que hacíamos era un acompañamiento hacia el final después de un largo periodo de sufrimiento. Llorábamos porque morían muchas personas… Pero a la vez pensábamos que se habían ido acompañados, con alguien a su lado”, comenta recordant aquests primers anys.

    El tractament del VIH va millorar després gràcies als antiretrovirals. Pel que fa al tractament psiquiàtric, Can Banús va poder accedir als recursos i la xarxa de l’entorn. Això i la posada en marxa del centre del Convent dels Franciscans va fer que el Paco passés a col·laborar amb aquest centre a la Bisbal d’Empordà.

    Com a psiquiatra compartia els seus coneixements de cara a entendre millor les patologies de les persones ateses i com això podia condicionar les relacions. Ens parla de la importància de l’acompanyament que fa cada professional i de tenir en compte que cada persona és diferent. També sobre que les necessitats socials condicionen la salut.

    Comentant com ha estat la seva relació amb les persones residents, el Paco destaca que es queda amb les alegries i els avenços que ha pogut compartir amb elles. Per exemple, moments en què recuperaven contacte amb algun familiar. “Las emociones están siempre ahí y no te dejan de asombrar”, remarca. També diu que actualment hi ha més oportunitats i que “ahora cuantos de nuestros acogidos tiene un futuro por delante: pisos, trabajos…”

    A continuació us deixem unes paraules més que el Paco vol compartir. Afegeix que “Todavía hay gente que cree en la gente” i que això marca el camí de la Fundació.

     “Son muchas personas las que me llevo… Con Ana, la enfermera de Can Banús, todo fue muy fácil, todo fluía con una naturalidad increíble: gracias Ana. Luego vino la temporada del Convent, con Vane y Gemma y tantos otros que me han ayudado en esta labor asistencial. Una anécdota: cuando Vane o Gemma me llamaban a la consulta que tengo en Barcelona, siempre decían: “Somos del Convent”. Y la administrativa me llamaba y me decía: las monjitas del Convent te llaman. Gracias hermana Vane, gracias hermana Gemma.

    Quisiera agradecer la labor de todas y cada una de las personas que integran este proyecto de vida del Padre Costa. Cada una ha puesto su grano de arena. Yo soy un granito de arena más. La Fundación es la suma de todas las personas y también de toda la red de profesionales.

    Qué bien definen esas dos palabras a la Fundación: Acollida i Esperança. Me remito al concepto de acoger, recibir a personas sin recursos en un siglo con tanta tecnología, pero con tanta falta de humanismo… Y después dar una esperanza, una salida a su situación personal.

    Por mi parte, he intentado aliviar un poco el sufrimiento interno, ya sea por mis palabras, ya sea con un poco de química, aunque a veces a regañadientes. Si así ha sido, ya me puedo ir con la sensación del deber cumplido.

    Siempre estaréis en mi corazón”.

     

    Per cert, la fotografia de Sant Francesc que podeu veure dalt ens l’envia el Paco. Diu que sempre el saludava quan arribava al Convent i que li agradava fer-li fotos. Sovint es trobava amb aquesta imatge tan maca de Sant Francesc i el sol.

    Dir-te que tu també estàs en el nostre cor Paco!