• Leandro Gómez: “Mis objetivos son tener la documentación en regla, un techo y un trabajo y poder regresar a Cuba para ver a mi familia. Empiezo de cero”

    08/02/2017

    003_petita

    El Leandro és cubà i va arribar a Barcelona el dia 15 de gener. Va poder passar les nits de la recent onada de fred a l’Església de Santa Anna. La Vanguardia li va fer un reportatge que es va publicar dissabte passat.

    “En Itaca me siento seguro. Y contento y descansado”. Qui parla així és el Leandro Gómez, que va arribar a Barcelona el dia 15 de gener en plena onada de fred i va dormir dues nits al ras. “Sé que he tenido mucha suerte porque cuando llegué aquí no tenía a nadie, ni familia, ni amigos, ni conocidos, ni dinero, ni nada”, explica. “Me acerqué a una iglesia aquí en Ciutat Vella y un colaborador que vino a cenar aquel día ya me habló de Santa Anna. Aquel martes, coincidiendo con que abrieron la iglesia por primera vez, ya me quedé allí”.

    El que relata el Leandro és l’excepcionalitat que per primera vegada una església de Barcelona ha obert les seves portes de forma massiva per acollir persones que dormen al carrer a causa de l’onada de fred. És l’església de Santa Anna, que el primer dia va acollir unes 30 persones però durant les dues setmanes posteriors van arribar-hi a sopar i dormir més de 90 persones necessitades. “Limpiaba, ordenaba, ayudaba con todo lo que me decían. Por suerte estoy bien de salud y lo menos que podía hacer era echar una mano con lo que pudiera.”

    20170118143217-768x576(fotografia d’Europa Press)

    Allà, el Leandro va conèixer la nostra voluntària d’Itaca, Viqui Molins. Ella i les treballadores socials de Càritas  Diocesana de Barcelona i l’Ajuntament van ajudar-lo a trobar un espai on viure i ha estat Itaca. Hi viu des de dijous dia 2 i s’ha acostumat ràpidament a la rutina i sentir de la casa. “Estoy haciendo los trámites migratorios. De momento he pedido el asilo temporal pero tengo que ver cómo acaba de todo. Quiero ponerme a trabajar para conseguir mis objetivos: 1) tener la documentación en regla; 2) un techo y un trabajo” y 3) encontrarme con mi familia en Cuba. Pero para esto tercero primero tienen que pasar las otras dos cosas. Empiezo de cero.”

    Quan li preguntem de què voldria treballar, en Leandro diu que ell és enginyer elèctric però “mi profesión es secundaria. Si tengo que enterrar a un muerto, lo entierro, si tengo que barrer la calle, la barro. Lo que quiero es trabajar para poder ganarme la vida.”
    Molta sort, Leandro!

     

    Podeu llegir el reportatge titulat ‘De balsero en Cuba a náufrago en Barcelona‘, de Domingo Marchena i publicat a La Vanguardia dissabte 4 de febrer, en aquest enllaç.